Komenský

4. července 2008 v 20:18 | Miriabel |  názory
Koncem minulého školního roku jsme byli s naším upe fajným češtinářem na exkurzi
"Po stopách J. A. Komenského" a naším úkolem pak bylo napsat o Komenském slohovku (s tím, že výběr slohového útvaru byl na nás...:-)) ). Vybrala jsem si fejeton...a takhle to dopadlo :D

Patří Komenský do starého železa?

Byl to pedagog světového významu, teolog, filozof, sociální a náboženský myslitel a spisovatel, kněz a biskup jednoty bratrské. Znáte díla jako Labyrint světa a ráj srdce, Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, Kšaft umírající matky Jednoty bratrské?

Jedním z jeho nejznámějších děl byla Velká didaktika a Didaktika, ve kterých se Komenský věnuje výuce žáků. Myšlenky jsou velmi pokrokové, obzvlášť na dobu ve které žil. Výchovu dělil do čtyř období po šesti letech, a tak zavedl počátky systematizace školství. Snažil se učit názorně, vše převádět do praxe a vyučování podle něj mělo být zábavné.

Co bylo na jeho myšlení tak progresivního? Ve Velké didaktice se zmiňuje o Aristotelovu přirovnávání lidské duše k tabuli. Správný učitel jí popsat dokáže. Lidská duše je narozdíl od hmotného předmětu nekonečná, takže může pohltit neomezené množství informací. Jestliže však zůstává prázdná, není chyba v žákovi, ale ve vyučujícím. Patří tato myšlenka snad do starého železa?

Mnoho z nás by si určitě řeklo, že nápady, které tento vzdělaný muž sepsal na přelomu šestnáctého století, se dnes berou jako samozřejmost a jeho metody používá téměř každý učitel. Co myslíte, je tomu tak doopravdy?

Ve škole se denně dozvídáme spoustu důležitých a pro budoucí život užitečných informací. Na druhou stranu si myslím, že některé věci, právě jedny z nejdůležitějších, nám byly zatajeny. Naučili nás, co je to sex. Ale kdo nám řekl, co je to láska? Jak máme milovat? Také už všichni víme, jaké jsou druhy antikoncepce a do kterého týdne můžeme jít ještě na interrupci. Jenže na kom zůstalo, aby nám pověděl, jaký je zázrak, když miminko vzniká? A kdo nám popsal radost spojenou s jeho narozením? Zůstane pro některé navždy tajemstvím, že potrat je vlastně vražda nevinného člověka, který se brání a chce žít? Tohle už nám totiž zapomněli říct...

Komenský bojoval za praktickou výuku. V dnešní době je však vyučování často omezené na nadiktování informací do sešitu a následné "našprtání". Určitě nejsem jediná, koho mrzí, že dodnes nemáme možnosti si věci, o nichž se učíme, "osahat", nebo se o nich dozvědět něco zajímavého navíc. Jenže jak to udělat, když ve vyučování není čas a těžko si dokážu představit jásání studentů nad oznámením, že místo jejich sobotního programu pojedou na biologickou exkurzi pozorovat někde do lesa brouky:-). A taky je jasné, že se dost dobře nemůžeme potkat s Homérem. Nemůžeme si zajet si do blázince a pozorovat příznaky idiocie na vlastní oči. Ani si nemůžeme sáhnout na trinitrotoluen. Jde to tedy nějak zařídit?

I dnes se bohužel můžeme ještě setkat se stylem výuky, ze kterého máme často pocit, že jsme se přenesli do období před narozením Komenského. Situace, kdy je vám do rukou vraženo dvacet stran z velké části zbytečných slovíček s rozkazem naučit se je málem ihned, je sice smutná, leč pravdivá. Naštěstí tomu tak není často. Spousta profesorů se u Jana Ámose poučila a snaží se pro zpestření výuky udělat, co je v jejich silách a možnostech. A navíc - už nejsme trestáni rákoskou:-). Komenského knihy tady stále jsou a čekají, až je někdo otevře. Ponořit se do nich může každý. Patří tedy Jan Ámos Komenský do starého železa? Nepatří tam náhodou ti, kdo jeho názory ignorují?
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.